دسته‌بندی نشده

انواع بتن و کاربردهای آن ها ستوده بتن

مهمترین عامل تعیین کننده استحکام بتن مسلح، چسبندگی بین بتن و تقویت کننده هاست. تقویت کننده های فولادی به شکل شبکه ای از میلگرد درون بتن قرار می گیرند. مقاومت این نوع بتن در برابر اشعه‌ها بالا است برای همین در نیروگاه‌های اتمی که دارای تابش‌های اتمی هستند مورداستفاده قرار می‌گیرند. گفتنی است در ترکیبات این نوع بتن تکه‌های ریزی شبیه به شن و ماسه نیز وجود دارد علاوه بر این، مقادیری چدن و سولفات نیز در آن وجود دارد که عامل اصلی در برابر پرتوهای خطرناک همین موارد است. در ترکیبات این نوع بتن، از دانه‌های پومیس استفاده شده که حجم آن بالا اما وزن آن sepanta پایین است. معمولاً هر نوع بتنی که وزن آن کمتر از 1920 کیلوگرم در هر مترمکعب باشد را بتن سبک می‌گویند.

اگر هم اکنون که در حال مطالعه این بخش هستید به اطراف خود نگاه کنید دیوارها و ستون هایی را مشاهده می کنید، که بنیان اصلی آنها بتن است. هنگام ساخت یک خانه یا هر ساختمان دیگری عامل اصلی استحکام و دوام آن ساختمان بتن است. از سال ۱۹۱۵ تا ۱۹۳۵ بیشتر تحقیقات بر روی ستونهای بتن مسلح تحت بار محوری متمرکز گردید.

در این نوع بتن ها، از سنگدانه های سنگین همچون سنگ های خرد شده ی درشت استفاده می‌شود. به طور کلی، بتن هایی که تراکم آنها از 1920 کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب کم تر باشند، در دسته ی بتن سبک قرار می‌گیرند و برای ساخت این بتن های سبک ، باید از مصلح ساختمانی سبک استفاده کرد. بتن معمولی، همان بتنی است که با مخلوط کردن سیمان، آب و سنگدانه (شن) به دست می‌آید.

از آن برای ساخت سنگ فرش پیاده رو ها و جاده هایی استفاده می شود که احتمال سیل زیاد است. سیل از میان فضاهای خالی این بتن عبور کرده و به کانال های زیر زمینی می رسد. بنابراین با استفاده از این نوع بتن در چنین محل هایی مشکل زهکشی آب برطرف می گردد. میزان تولید کریستال های کلسیم هیدروکسید که در زمان هیدراتاسیون تولید شده و مهم ترین نگرانی و مشکل برای خواص مقاومتی بتن است، را نیز می توان با استفاده از فوم سیلیکا کاهش داد.

برای پی بردن به تفاوت های بتن پر مقاومت و معمولیف می‌توانید این مطلب را بخوانید. براساس مطالب یاد شده بتن الیافی با مزایای ویژه خود می تواند کاربردهای وسیعی داشته باشد، لیکن جهت به کارگیری آن در ایران لازم است که دو نکته اساس در نظر باشد. مقاومت ها بستگی به مقاومت بتن بدون الیاف شکل الیاف و درصد الیاف دارد. فناوری کریستالی دوام و کارایی ساختار بتن را بهبود بخشیده، هزینه های نگهداری آن را پایین آورده و با محافظت کردن بتن در مقابل تاثیرات مواد شیمیایی مهاجم، طول عمر آن را افزایش می دهد. این کیفیت کارایی بالا از راه کار با فناوری کریستالی منتج می گردد. افزودنی ‌های تقلیل دهنده آب تحت عنوان تیپ A دسته بندی می ‌شوند؛ لیکن اگر افزودنی‌ ها همزمان با کاهش نیاز به آب باعث تاخیر در گیرش نیز بشوند تحت عنوان تیپ D طبقه بندی می‌ شوند.

  • این محصول همان بتن معمولی با اندکی تفاوت است که بیشتر برای اهداف معماری استفاده می‌شوند.
  • از مزیت های استفاده این نوع بتن می توان به دوام زیاد، کنترل درجه حرارت و رطوبت مصالح، تولید یکنواخت و آماده شدن سریع برای عبور ترافیک اشاره نمود.
  • البته گاهی اوقات جهت بهبود خواص آن از افزودنی‌های مختلفی نیز استفاده می‌شود.
هر چند در موارد معدودی نیز جهت بهبود کیفیت جهت سطح و یا برای بهسازی بتن غلتکی از یک لایه رویه آسفالت گرم استفاده شده است. بتن خیلی متراکم در ساخت دیوارهای حفاظتی نیروگاه های اتمی و وزنه های تعادل و دیوارهای دریایی با استفاده از مصالح سنگی متفاوت به کار می رود. مصالح مصرفی شامل باریت ها (سولفات باریم)، همتایت (کریستال اکسید آهن)، ساچمه های آهنی و ساچمه سربی و فولادی می باشند. بتنی است که دارای درصد آب بالایی است تا کارایی لازم را فراهم کند و به توان بتن را در قالب های پیچیده یا در اطراف آرماتور گذاری فشرده ریخت.

تحقیقات در خصوص تامین نرمی لازم در بتن با الیاف های مختلف و حتی حذف آرماتور در حال انجام می باشد. میکرو سیلیس در بتن خود تراکم باعث سیالیت بالای بتن شده و دوام بتن را افزایش می دهد و نقش مهمی در چسبندگی و پدکنندگی بتن با عملکرد بالا دارد. ذکر این نکته ضروری می باشد که استفاده از پرکننده در هر کشوری با توجه به ذخائر همان کشور تعیین می شود.

انواع بتن

انواع بتن و کاربردهای آن ها ستوده بتن بتنهای سبک نسبت به بتنی که از سنگدانه‌های طبیعی یا شکسته ساخته شده، وزن کمتری دارد. جهت شناخت انواع بتن ابتدا باید در مورد بتنها اطلاعاتی داشته باشید. البته گاهی اوقات جهت بهبود خواص آن از افزودنی‌های مختلفی نیز استفاده می‌شود.

بتن پمپی(Pumped Concrete)