دسته‌بندی نشده

نقشه کشی ساختمان و اجرای طراحی ساختمان ، گروه معماری مسعودیان | معماری نواز

نقشه کشی ساختمان و اجرای طراحی ساختمان ، گروه معماری مسعودیان | معماری نواز

خواه پروژه شما جنبه اقتصادی داشته باشد و خواد لوکس، مهندسین ما در نقش شهر، بر اساس خواست کارفرما، در سایه ضوابط جاری شهرداری و نظام مهندسی و همچنین آخرین تجهیزات و قیمت ها در بازار، اقدام به طراحی و ارائه پیشنهاد برای پیاده سازی و نصب تجهیزات مختلف برقی، روشنایی، مکانیکی، گرامایشی-سرمایشی و غیره خواهند تاسیسات مکانیکی ساختمان داشت. طراحی صحیح و فنی نقشه‌های مذکور توسط مهندسین مکانیک و مهندسین برق تهیه می‌شوند و علاوه بر اینکه اخذ جواز را برای شما به ارمغان خواهند داشت، تجربه مناسبی از زندگی در آن مکان را نیز پس از اجرا به استفاده کننده می دهند و همچنین با توجه به نیازمندی های پروژه از نظر بودجه نیز تمامی تمهیدات لازم اتخاذ خواهند شد. تهیه نقشه‌های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی یا برق ساختمان نیز جزئی لاینفک از فرآیند تهیه نقشه‌های فنی و مهندسی هستند. هنگامی که نام تهیه جواز ساخت می‌آید نیز تهیه این نقشه ها بر اساس استاندارد‌های جاری امری ضروری است. همانطور که میدانید داشتن نقشه جهت انجام هر کاری یکی از مهم ترین موارد است. از این رو با توجه به توضیحات بالا نقشه کشی ساختمان هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • اپلیکیشن Floor Plan Creator که امروز به معرفی آن می پردازیم، در واقع نوع آماتور و ساده شده اتوکد است که با آن می توان برای اهدافی مثل تعویض دکوراسیون داخلی خانه، نقشه ای ساده و در عین حال دقیق از محیط طراحی کرد.
  • طراحی نما ساختمان بسته به سلیقه کارفرما دارد که شامل سبک های مختلف مدرن ، کلاسیک ، نئو کلاسیک ، ایرانی و سایر سبک ها است.طراحی نما در شرکت آرین پاراکس به صورت سه بعدی ارائه می گردد.
  • از این رو کارفرما پس از تایید نقشه معماری تقاضای طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی نمای ساختمان و محوطه سازی را دارد، طرح ها عموما بصورت سه بعدی ارایه می شوند تا کارفرما درک بهتر از جزییات پروژه داشته باشد.
  • کتاب نقشه کشی معماری نوشته‌ی فاطمه پاکخو و فرنوش دباغیان شامل جزئیات اجرایی ساختمان، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، آشنایی با نحوۀ ترسیم نقشه‌های محوطه سازی و ترسیم انواع طاق و قوس است.
  • نقشه کشی ساختمان یکی از رشته هایی می باشد که در سایر رشته های مهندسی نظیر معماری، عمران، برق، مکانیک کاربرد دارد.

در واقع می‌توان گفت نمای بالای یک ساختمان که در آن موقعیت‌های مختلف مانند دسترسی‌ها، اختلاف سطوح و کاربری‌ها مشخص می‌شود را پلان موقعیت می‌نامند. در ساختمان‌های معمولی علاوه بر موارد فوق باید خیابان‌های اطراف، نورگیرها، حیاط و تمام عوارض به وجود آمده نشان داده شود. در مراحل بعدی، این نقشه‌ها با جزئیات بیشتری کشیده می‌شوند و شامل مواردی مانند ارتفاع، سطح مقطع، کف و سقف و غیره است.

تهیه نقشه موجود و طرح توسعه کارخانه جات

مثلا در نقشه های شهر سازی مقیاس های کوچکتر از 1/500 انتخاب می شوند اما در طراحی یک منزل مقیاس 1/100 تا 1/50 اگر بخواهیم جزییات یک پله را در ترسیم نشان دهیم1/10 تا 1/5 و اگر پروفیل یک پنجره باشد به مقیاس 1/1 یعنی اندازه واقعی ترسیم می کنیم. هر چه ابعاد ساختمان بزرگتر باشد مقدار کوتاه سازی در نقشه بیشتر خواهد بود.و هر چه جسم کوچکتر باشد مقدار کوتاه سازی و در نتیجه نقشه به اندازه حقیقی نزدیکتر است. برای برطرف کردن زائده های مداد پاک کن باید از برس نقشه کشی استفاده کرد زیرا برداشتن و برطرف کردن زائده های مداد پاک کن از روی نقشه با دست نقشه را کثیف می کند.یکی از شرایط زیبا کشیدن وخوب کشیدن نقشه تمیز کشیدن نقشه است. نقشه زبان افراد فنی است برای یک فرد فنی بسیار مهم است که این زبان را بشناسد و رموز آن را بداند بدین معنی که بتواند نقشه ای را درست و خوب ترسیم کند و قادر به درک و خواندن آن باشد. تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان (فروشگاه برنامه‌های موبایلی اندروید بازار) است. در زمان تهیه نقشه های اداری باید شرایط تهویه هوای محیط را در نظر گرفت.

پروژه عملی: ترسیم پروژه نهایی با استفاده از فرمان های گفته شده

در ادامه نیز نقشه‌های تاسیسات تهیه می‌شود و مجوز‌های لازم از اداره آب و فاضلاب، گاز، برق و آتشنشانی گرفته می‌شود. در اولین مرحله از نقشه‌کشی، برای ایجاد یک تصویر اولیه از اینکه هر اتاق در کجا قرار می‌گیرد و چه ابعادی دارد، یک طرح با خطوط نازک رسم می‌گردد. نقشه‌ی بعدی که بر اساس این نقشه رسم می‌شود، با تفصیل بیشتری جزئیات را نشان داده است و مواردی مانند ضخامت دیوار‌ها، ابعاد پنجره‌ها و در‌ها و مواردی مانند این در آن نمایش داده می‌شود.

در طراحی نقشه برق جانمایی و جزئیات سوکت های برق ، تلفن ،آنتن مرکزی ، مشخصات سیم ها ،سیستم های روشنایی و صوتی و … پرداخته می شود. در نقشه های مکانیک ،که شامل تعیین جزئیات سیستم های سرمایشی و گرمایشی،گازرسانی ،آبرسانی ،فاضلاب و … است. این امر به خصوص در ساختمان‌های بزرگ بسیار اهمیت دارد، زیرا جزئیات معماری، اجرایی و تاسیسات آن در ذهن کسی باقی نمی ماند بنابراین باید به صورت یک نقشه نگهداری شود. نقشه‌های ایجاد شده باید توسط شهرداری تایید شود تا مرحله ساخت آغاز گردد. نقشه کشی نیز خود به وجود مهارت‌هایی در رشته‌های مختلف از مهندسی معماری، سازه و برق نیاز دارد.