دسته‌بندی نشده

پیشینه تحقیق چیست و شامل چه مواردی است و چگونه بنویسیم؟ انجام پایان نامه دکترا | porseshneshan

بررسی پیشینه تحقیق، توانایی محقق را در انتخاب اطلاعات مهم و ارتباط آنها با یافته های تحقیق، نشان می دهد و چارچوبی برای اجرای تحقیق، فراهم می آورد. باید توجه کرد که در ادبیات موضوع، آخرین دستاوردهای علمی، پیرامون مسئله، بررسی می شوند و در پیشینه تحقیق، تحقیقات مشابه، مورد بررسی قرار می گیرند. در پایان لازم است یک استنتاج کلی از مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش ارائه داد؛ بدین مفهوم که وضعیت کلی پژوهش‌های مورد بحث و یافته‌های مهم آن‌ها را در یک یا دو بند بیان کرد. در این قسمت به سازمان یا نظم ارائه محتوا و نیز چگونگی ارائه آن اشاره می‌شود. ساختار پیشینه بر مبنای روال زمانی و یا دسته¬بندی مکانی یا ساختار موضوعی صورت می¬¬گیرد.

  • باید توجه داشت که تا کنون در ایران ضوابط تدوین کتاب شناسی به صورت «معیار ملی»، صورت نگرفته است.
  • پیشینه تحقیق ، در واقع بررسی ایده ها و نظرات سایر پژوهشگران و محققان در موضوعات و تحقیقات مشابه است.
  • همچنین با مراجعه به فهرست منابع کتاب های مرتبط با موضوع مورد بررسی، می توان از مطالعات متعدد قبلی در این موضوع آگاه شد.
  • در واقع این مرکز مشاوره پروپوزال در تلاش است با با بهره گیری از ذهن خلاق متخصصین خود خدماتی متفاوت، ارزشمند و مفید را به جامعه علمی کشور ارائه نماید.
  • در این حالت توصیه می‌گردد که ابتدا فهرستی از واژگان کلیدی (keywords) مرتبط با سؤال اصلی تحقیق خود انتخاب کنید؛ این کار باعث ساده‌تر شدن روند کلی تحقیق شده و به یافتن سریع‌تر نشریات مرتبط کمک می‌نماید.

9- پرداختن همه جانبه به پیشینه تحقیق نشان می دهد که محقق در کار خود تلاش زیادی کرده است و همه تحقیقات انجام شده در آن زمینه را مورد بررسی قرار داده و برآن اشراف دارد. پیشینه تحقیق همه پژوهش ها و تحقیقات مرتبطی است که در گذشته دور و نزدیک در ارتباط موضوع پژوهش شما نوشته خرید انواع پرسشنامه از پرس نشان شده است. این مرحله به شما کمک خواهد کرد تا روی ساختار پیشینه تحقیق خود کار کنید و نشان دهید تحقیق شما به چه شکلی دانش فعلی را گسترش خواهد داد. در مرحله اول بایستی شما مقالات و منابعی را جستجو کنید که با مسئله اصلی و فرضیات تحقیق شما در ارتباط است. این مرحله اولین گام برای شناخت وضعیت موجود در زمینه تحقیقاتی شما و شروع تحقیقات است.

گام اول کشف کلیدواژه مناسب برای جستجوی اطلاعات

در این حالت، پس از یک مقدمه کوتاه، کافی است هر یک از متون یا پژوهش های مرتبط را به صورت جداگانه و براساس یک روش مشخص(مثلاً به ترتیب زمانی، یعنی سال انتشار متون بررسی شده) توصیف کرد. توصیف پژوهش ها شامل زمینه موضوعی، روش تحقیق و یافته های مربوط می باشد . در نوشتن فصل دوم پایان نامه باید به سبک نگارش نیز دقت داشته باشید، سعی کنید یکپارچگی متن، تیترها، روش منبع نویسی و ارجاع دهی مطالب، سطح کاربرد کلمات و مثال ­ها و نموادرها و روش اشاره به نمودارها و جداول را رعایت کنید. همچنین نوشته شما باید منسجم باشد یعنی هر مطلبی باید مکمل مطلب بعدی و قبلی خود باشد و مطالب به هم مرتبط باشند. همزمان با تهیه کتاب شناسی، منابع مورد استفاده، مقاله ها و گزارش های منتخب، مورد بررسی انتقادی قرار می گیرند.

گام ششم: پیش به ‌سوی نگارش

پیشینه تحقیق چیست و شامل چه مواردی است و چگونه بنویسیم؟ انجام پایان نامه دکترا | porseshneshan

هدف اصلی مروری بر ادبیات پژوهش، خلاصه‌نویسی و هم‌گذاری ایده‌های نویسندگان گذشته است؛ بدون اینکه ایده‌های شخصی یا سایر اطلاعات دیگر در آن لحاظ گردد. با این وجود تنها نیت آن بیان خلاصه‌ای از منابع نیست؛ بلکه هدف ارائه اصول یا روند محوری که در تمام نشریات وجود دارد، خواهد بود. اگر با نحوه نوشتن مقاله علمی- پژوهشی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که این نگارش یک موضوع اصلی دارد؛ پیشینه تحقیق هم از این موضوع واحد برخوردار خواهد بود که به موجب آن تحقیق هدایت خواهد شد. هدف این نوع نگارش دانشگاهی، شناسایی اصل سازمان‌دهی و چگونگی حضور آن در تمام اسناد پشتیبان شما خواهد بود. بیدادیان و همکاران (2011) پژوهشی با هدف بررسی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در کیفیت زندگی انجام دادند.برای این منظور 60 نفر از افراد مبتلا به چاقی را در کلنیک کاهش وزن بیمارستان سینا انتخاب کردند. تمام شرکت کنندگان فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه را تکمیل نمودند.